• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
5. Brixo - Lån utan UC
6. Klaralån - Lån utan UC
7. Merax - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Nstart - Nystartslån
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Vad klassas som högt underskott av kapital?

Hanna Ljung

Kunnig medlem
Poäng: 136
Blev medlem
13 September 2018
Meddelanden
106
Mottagna reaktioner
34
Poäng
136
Fantastiskt! Ligger många bra barer och pubar där i närheten.
Hör gärna av dig när du är här nere :)!

Ett bohemiskt område :D.

PS: Mitt underskott ligger på 5% men i pengar är det hela 40.000 kronor. Så det kan vara dom tittar på det beloppet också.
Mitt är på lite under 10%.
Hoppas inte det ska påverka så mycket när jag ska ta lån
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Hanna Ljung

Kunnig medlem
Poäng: 136
Blev medlem
13 September 2018
Meddelanden
106
Mottagna reaktioner
34
Poäng
136
Mitt är på lite under 10%.
Hoppas inte det ska påverka så mycket när jag ska ta lån
Saken är den,
Att min faktiskta årsinkomst är 586,000,
Men på grund av avdragen 2.1 till och från arbete och övriga avdrag så är den enligt UC på 543,000:-.
Frågan är då ; när man skriver årsinkomst när man söker, ska man då skriva det som står på UC rapporten eller vad man faktiskt har tjänat in på året?
 

495509

Kunnig medlem
Poäng: 147
Blev medlem
25 Maj 2018
Meddelanden
145
Mottagna reaktioner
43
Poäng
147
Skriver du 586 000 och det står 543 000 så är nog risken större att de kräver komplettering med lönespecar osv.

Någonstans läste jag att storbankerna ser 10% av årslönen i underskott som en maxsiffra. De lite mer nischade lånebankerna har 15% och t.ex balanzia, remember har runt 20%. Sen finns det alltid banker som inte bryr sig ett dugg egentligen.
 

TourettesGuy

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 517
Blev medlem
23 April 2012
Meddelanden
1 396
Mottagna reaktioner
381
Poäng
517
Vad förutom ränteutgifter kan påverka underskottet då? Själv hade jag 130k i underskott 2017 men inga problem att låna med Bisnode och CS och en UC score på 0,9. Inte provat söka nåt UC lån än. Känns som UC scoren inte påverkas av underskottet som jag trodde förut. Finns det annat som påverkar underskottet så orkar nog många banker inte bry sej så länge scoren är bra och inga betalningsanmärkningar är reggade, då verkar ju personen kunna hantera underskottet.
 

495509

Kunnig medlem
Poäng: 147
Blev medlem
25 Maj 2018
Meddelanden
145
Mottagna reaktioner
43
Poäng
147
Jag tror ju personligen att om allt annat ser bra ut men ett högt underskott så är det som du säger ett tecken på att personen i fråga ändå klarar det.

Jag har ca 15% i underskott och fick ändå ett beviljat lån på 350 000. Då allt annat ser bra ut, förutom min höga totalskuld iofs.
 

TomTom

V.I.P
Poäng: 447
Blev medlem
27 Maj 2017
Meddelanden
520
Mottagna reaktioner
292
Poäng
447
Borde rimligen bero på kalp:en. Har du hög lön och högt underskott så har du mer pengar kvar än en som låg lön men samma % underskott.
 

655321

Kunnig medlem
Poäng: 147
Blev medlem
30 November 2017
Meddelanden
241
Mottagna reaktioner
46
Poäng
147
Någonstans läste jag att storbankerna ser 10% av årslönen i underskott som en maxsiffra. De lite mer nischade lånebankerna har 15% och t.ex balanzia, remember har runt 20%. Sen finns det alltid banker som inte bryr sig ett dugg egentligen.

Exempel på en sån bank?
 
S

Skoda mannen

Gäst
Poäng: 0
Fantastiskt! Ligger många bra barer och pubar där i närheten.
Hör gärna av dig när du är här nere :)!

Ett bohemiskt område :D.

PS: Mitt underskott ligger på 5% men i pengar är det hela 40.000 kronor. Så det kan vara dom tittar på det beloppet också.
Oftast är ju besluten uträknade av maskiner, men ett högt underskott samt inga fastigheter/ bostäder är ju inte bra då de kan tro du har sms lån ochså. Själv sänker jag min ränte förlust med 70% iår för att jag ska ha chansen till ett blancolån för att lösa sms skulder som ligger på (30% ränta max) sänkte det och det gick igenom enl slutskattebeskedet.
 

Forum

Kunnig medlem
Poäng: 61
Blev medlem
4 Augusti 2018
Meddelanden
194
Mottagna reaktioner
19
Poäng
61
Hur menar du att du sänker din ränteförlust med 70% o att det går igenom med slutskattebeskedet? Det kommer väl ändå synas räntekostnaderna totalt?
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp